In deze interviewreeks "Een koffie met…" gaan we in gesprek met de betrokkenen van het project Elzenhagen Zuid. De verkoopmanagers, projectontwikkelaars, architecten, ze komen allemaal aan bod. Zodat jij kunt lezen wat er zich achter de schermen van Elzenhagen Zuid eigenlijk allemaal afspeelt. Vandaag gaan we in gesprek met Marieke, Verkoopmanager AM.
C: Hoi Marieke, wat leuk dat je wilt vertellen over Elzenhagen Zuid. Wat is jouw rol binnen het project Elzenhagen Zuid?
M: Als Verkoopmanager werk ik op het snijvlak van marketing en commercie in de gebieds- en vastgoedontwikkeling van onze nieuwbouwprojecten in Elzenhagen Zuid. Mijn rol is heel divers en vooral; heel erg leuk! Van gebiedsmarketing en marktonderzoek tot verkoopevenementen en start bouw feestjes. Ik werk samen met de projectontwikkelaars van AM, onze samenwerkingspartner Blauwhoed en bekleed een spilfunctie richting externe partijen, zoals makelaars, notarissen en reclamebureaus.
C: Super interessant! Wat doet een Verkoopmanager nog meer in het dagelijks werken voor een project zoals Elzenhagen Zuid?
M: In mijn rol als Verkoopmanager streef ik naar de meest optimale product- marktcombinatie van onze nieuwbouwprojecten. In de conceptfase en het ontwikkelen van de nieuwbouwprojecten werk ik samen met de projectontwikkelaar. Het is mijn rol ervoor te zorgen dat het door ons ontwikkelde concept de beste prijs- productcombinatie heeft en een perfecte match is met de wensen en behoeften van potentiële bewoners. Ik denk mee over het woonprogramma, indeling, plattegronden, afwerking en keukens in de woningen. Samen met de projectontwikkelaar, architect, aannemer en technisch adviseurs werken we toe naar een definitief ontwerp. In dit proces betrekken we ook belanghebbenden, zoals omwonenden en belangstellenden, door de inzet van participatie en co-creatie. Zo komen we meer te weten over de woonbehoeften en wensen vanuit de omgeving en kan het door ons bedachte concept aan de markt worden getoetst.
C: Wow, zo te horen is een goede samenwerking enorm belangrijk. En wat gebeurt er als de verkoop bijna van start gaat?
M: Vervolgens formuleer ik een marketing-, communicatie- en verkoopstrategie met als doel het nieuwbouwproject een podium te geven én de woningen te verkopen. Tijdens dit proces komt veel creativiteit kijken en heb ik een sturende rol in de samenwerking met externe partners, zoals de makelaar, notaris, hypotheekadviseur, reclame- en marketingbureau, artist impressiebureau, kopersbegeleider en webbouwer. Met hen zorg ik ervoor dat de door mij geformuleerde strategie wordt doorontwikkeld in de benodigde marketing- en communicatiemiddelen en verkoopdocumenten. Er komt dus veel bij kijken, en dat is logisch; De aankoop van een nieuwbouwwoning is nu eenmaal anders dan een bestaande woning! Belangstellenden kopen vanaf ‘papier’ en kunnen pas later, ruim nadat de bouw is gestart, de eerste stap zetten in hun nieuwbouwwoning. Kortom; ik heb ontzettend leuke en veelzijdige rol binnen de gebieds- en vastgoedontwikkeling van Elzenhagen Zuid!
C: Dus ook een hele creatieve rol voor jou als verkoopmanager. Wat vond je heel erg leuk om aan te werken afgelopen half jaar?
M: In de afgelopen periode heb ik gewerkt aan het DNA en gebiedsmarketingplan van Elzenhagen. Het DNA omvat de essentie van de gebiedsontwikkeling en de 10 gouden regels voor de verdere ontwikkeling. Dit biedt ons houvast gedurende de hele ontwikkeling van Elzenhagen Zuid. Het DNA heb ik vervolgens verder uitgewerkt in een strategisch gebiedsmarketingplan. Het leukst vond ik de praktische doorvertaling van het DNA en het strategisch gebiedsmarketingplan naar een rebranding van de website van Elzenhagen en de uitrol van de marketingactiviteiten. Waar ik ook veel plezier aan beleef is de ontwikkeling van de eerste woongebouwen die in verkoop gaan in Elzenhagen Zuid; Parkvilla 6, 7 en 14 in de parkachtige Zuidbuurt. De woningtypen staan inmiddels online! Het worden echt gave woningen, wat je hier vindt dat is echt uniek!
C: Het is inspirerend om te horen hoe jullie met een DNA werken voor Elzenhagen Zuid. En je hebt mij nieuwsgierig gemaakt naar de eerste woningtypen. Wat is volgens jou het meest bijzondere aan wonen in Elzenhagen Zuid? Iets wat misschien nog niet iedereen weet?
M: In dit geweldige stukje Amsterdam hoef je niet te kiezen tussen levendigheid van de stad en een fijne, groene omgeving; je krijgt het allebei binnen handbereik! Bovendien is Elzenhagen Zuid, mede dankzij de komst van Metrostation Noord, geweldig positief veranderd. Het is een levendig gebied met fijne horeca, een bioscoop, scholen en een rijk aanbod van winkels. De plek nodigt uit om heerlijk te bewegen; op de atletiekbaan, wandelend door het park of op de (race)fiets door de uitgestrekte groene omgeving.
C: Ja, dat klinkt als een hele fijn woonplek. In Amsterdam wonen, en toch ook de ruimte hebben. Over Amsterdam gesproken: hoe is Elzenhagen Zuid volgens jou écht Amsterdams?
M: Elzenhagen is écht Amsterdams dankzij de levendigheid en de mooie mix van mensen die er woont. Bewoners hebben een druk (sociaal) leven, maar daarnaast zijn zij betrokken met elkaar als buurtbewoner. Ze voelen zich verbonden met de plek en bij elkaar. Hier zijn bewoners trots op hun ‘nieuwe’ stuk stad.
C: Wil je tot slot iets vertellen over het buiten leven in Elzenhagen Zuid?
M: De buurten in Elzenhagen Zuid zijn een thuis voor iedereen. Een plek waar mensen zich veilig voelen en kunnen ontspannen. Het is verleidelijk om naar buiten te gaan. Even ontspannen in de binnentuin of in de parkachtige Zuidbuurt. Er is genoeg te zien dankzij het vele groen en water om je heen en de prachtige architectuur. Het Krijtmolenpark is letterlijk de achtertuin van de bewoners in Elzenhagen Zuid. De wijk staat in verbinding met al het stedelijke en bruisende van Amsterdam én de rust en ruimte van het omliggende landschap.
C: Dankjewel Marieke, heel tof om te horen wat je doet voor Elzenhagen Zuid en de interessante ontwikkelingen van de woningen. Ik wens je veel succes met het mooie project!